Day 3-4/4/2018
Nusa Penida

Kelingking Beach - the reason we are here!

Pagi ni kami ke Kelingking beach, haa ni la tempat yang menarik Sis nak ke sini tengok iklan kat billboard tepi highway tu memangil2. Kelingking beach ni famous dengan batu seakan dinosaur atau nama lain tempat ni T-rex beach yang terletak kat Bunga Mekar, Nusa Penida, Klungkung Regency, Bali 80771, Indonesia. Untuk ke sini korang follow je sign board yang ada antara jalan ke broken beach semalam tapi simpang yang lain, dan bagi yang naik motor kene bayar bape sen rupiah je untuk parking. Kat sini boleh hiking untuk turun ke pantai. Sis nak remind sape yang nak turun tu pakai kasut yang sesuai macam sport shoes untuk keselesaan dan keselamatan sebab jalan turun buat dari kayu yang di ikat dengan tali, condition tangga tak berapa baik ambil masa 30min untuk turun dan naik.


nampak kayu yang bertali ni la tangga yang bawa kita ke baawah

Air laut dari atas nampak tenang tapi bila sampai bawah ombak dia kuat wei so hati2 jangan ikut berani sangat macam ada sorang dalam group mat salleh ni ada yang lemas la, patah kaki pon ada kat bawah ni time kami kat sana, tak pasal2 kene panggil heli untuk amek mangsa. Kalau banyak duit boleh la tapi yang takde duit tu pandai2 la korang nak panjat naik balik nanti huhu. Kat sini memang sangat teruja dengan air laut biru memanggil2 even mat salleh yang tau berenang tu pon kalah jugak dengan ombak tu so be careful k!


ni la view kat bawah

Bila ombak tinggi sampai ke kami yang duduk kat tepi pantai ni dan tarik semua sampah. Sis & Suami sampai panjat duduk atas pokok sebab sampah tadi ada yang botol kaca, buah kelapa so nak elak dari cedera memang x boleh duduk tepi pantai dengan ombak kuat tu kami pon kene tarik. So korang jangan lah jadi antara yang menyumbang sampah kalau dah makan, minum, plastik, tin atau sampah tu korang simpan la bawa naik buang dalam tong sampah kat atas nanti, sayang la tempat cantik tapi banyak sampah.

Puas lepak sini kami panjat naik 30min lagi dan lunch kat kedai yang ada kat atas makan megi cup cap halal yang ada je, nak makan goreng2 was2, lepas makan megi n coke kami ke Crystal bay pulak. Haa Kat sini air tenang, ombak tak kuat macam kat kelingking beach tadi so korang boleh mandi-manda dengan aman dan selamat kat sini. Untuk ke sini pon dari jalan keluar Kelingking Beach tadi ada tunjuk arah so korang follow je mana tempat yang korang nak pergi. Sis tak jumpa la pula gambar kami kat sini korang Google je la ae hehe amppunnn.. Bila dah puas berendam kat sini macam biasa sebelum balik bilik kami cari dinner.

sampai ke petang jugak la harini walaupun dalam satu pulau tapi jarak satu2 tempat jauh, luas jugak Nusa Penida ni. Petang ni teringin nak makan bakso so kami try bakso yang ada di pasar berdepan warung Ichwan, Kakak warung Ichwan ni yang suggest try bakso makcik kat pasar ni sedap katanya so kami cuba la. so far makan kat sini perut kami ok je tak meragam bermakna makanan sini bersih dan selamat la untuk di makan. Lepas makan kami cari pakej snorkelling tapi di sebabkan dah petang kami terlepas untuk trip harini. 
So bersambung ke next day.

Comments

Popular posts from this blog

HONEYMOON TRIP, BALI - APRIL 2018