Gardens by the bay, Singapore
31.8.2019

Assalammualaikum hi korang rasa bercinta nak update blog hehe.. Boring2 ni Sis nak share la trip ke Gardens by the bay Singapore cuti Merdeka lepas. Alang2 ada jemputan wedding kat Singapore ni so Sis selitkan la sekali trip jalan2 kat Singapore ni. Gara2 movie 'Crazy rich Asian' Sis teringin sangat nak ke sini tengok lampu dia menarik sangat.. Kalau nak tido kat Marina bay sand ni tak tau la bila mampu kan so dapat bergambar dulu pon jadi laa..

Ok untuk trip ni Sis & family kecil stay dekat Hotel Berjaya Waterfront JB, kat stulang dah dekat nak ke JB Sentral. Kami guna grab je untuk pergi dan balik dari hotel ke JB Sentral. Di sebabkan kami nak cepat sampai ke wedding so kami pilih untuk naik train je dari JB ke Singapore dan beli return tiket terus di kaunter RM30 (RM15, o/w) sebab kalau balik baru beli kat Woodlands harga tiket dalam SGD(S'pore dollar) so kene bayar SGD15, tapi tiket balik kami burn je sebab terlepas time (ya yang tak best nye kena pilih time sekali) so kalau korang nak berjalan tak payah la beli tiket awal2 korang boleh je balik naik bas baru SGD1.60 per pax.

dalam tren nak ke SG

Perjalanan train sekejap sangat dalam 5min dah sampai Woodlands CIQ so turun train untuk cop passport sebelum tu jangan lupa isi borang putih custom declaration form atau Disembarkation/Embarkation card. Kad ni bagi dengan passport kat kastam dorang akan cop dan simpan baik2 kad ni selit kat passport jangan bagi hilang keluar nanti kastam nak tengok lagi.

Setel cop passport jalan la ikut arah keluar untuk ambil bas, bus stop kat sebelah kanan luar bangunan. Kat bus stop ada board no bas dan destinasi so korang cari la bas no berapa untuk ke destinasi korang. Sediakan duit kecil untuk tambang bas sebab takkan dapat balance kalau bayar duit besar. Macam kami nak ke wedding dulu di Hotel One Farrer so kami turun bas di MRT stesen Kranji dan naik tren kat situ then turun kat stesen Dhoby Ghaut tukar tren ke line purple pulak untuk ke stesen Farrer. Venue wedding kami berdepan je dengan stesen Farrer lintas jalan dah sampai.

ni la line mrt yang korang boleh refer untuk ke destinasi

Nasib baik dah pernah naik tren kat Hong kong so takde la pening kepala dengan line MRT kat Singapore ni. Make sure korang study route line MRT yang ada dulu yer jangan sampai kene tukar 2,3 tren sayang duit dollar wei. Ok selamat di Wedding dalam pukul 4pm kami chao ke Gardens by the bay. Alhamdulillah kalau awal sangat jalan cuaca panas, time kami pergi ni tak hujan, cuaca cantik. Dari hotel, kami naik tren dari stesen Farrer dan tukar di  stesen Little India untuk ke Bayfront harga untuk kami 3 beranak 2 dewasa 1 budak dalam SGD7 beli tiket kat mesin je.

to Gardens by the bay by train

MRT kad kat sini recycle tak macam kat Malaysia and kalau kita top up guna kad yang sama dapat la diskaun SGD0.10 tapi kami tak buat pon sebab time balik baru perasan tu pon nampak orang buat, so kalau korang nak tau tanya je information kaunter yang ada kat situ caranya. Turun di stesen Bayfront jalan la kami ikut arrow Gardens by the bay jauh nak jalan and reminder buat yang dah beli tiket awal dari klook jalan untuk ambil tiket arah yang berbeza so make sure ambil tiket di Red Dot Museum dulu kalau tak sia2 kene patah balik kalau dah sampai di Gardens by the bay.

Cloud forest
Setel collect tiket kita masuk je venue yang nak kita pergi tunjuk tiket and dorang akan scan tiket tadi di entrance. Harga tiket kami beli dari klook RM230 untuk 2 dewasa and 1 budak , boleh masuk 3 tempat iaitu Cloud forest, Forest Dome & OCBC Skyway. First kami ke Cloud forest, main attraction kat dalam ni air terjun dia, kat sini antara yang terbesar dari 2 tempat lagi so kat sini korang akan spend masa lebih dari 2 tempat lagi. Make sure battery hp or camera full yer kalau tak rugi la sebab cantik kot bergambar kat Gardens by the bay ni.

Habis pusing Cloud forest ni kami masuk Forest Dome pulak kat sini banyak pokok2 and bunga2 cantik2. Kawasan Gardens by the bay ni sangat luas so pakai je la sport shoes atau kasut yang selesa. Time ni Sis pregnant berjalan dari pagi ke malam terasa la jugak pinggang ni berbeza time berjalan seharian kat Hong Kong masa tak pregnant dulu bertenaga je sampai malam pon. Exit Forest Dome ni kita akan lalu kedai souvenir so si kecik ni pon sebok la nak beli souvenir untuk kawan dia haii dia ingat SGD ni macam RM ke tapi bagi je la dia beli sebab dia dapat duit belanja dari atuk & moyang dia kat wedding tadi tapi bagi dia beli 2 barang je sayang duit, dapat la dia beli fm n poskad.

Forest dome

Closing trip jalan2 ni Sis pilih untuk naik OCBC skyway pukul 8.45pm sebab slot untuk pukul 7.45pm dah full. Tips untuk ke OCBC Skyway ni korang kene pilih time dulu sebelum naik ye so better datang sejam awal untuk elak slot penuh jangan sampai terlepas rugi la kalau tak dapat naik tiket dah beli awal. Sementara menunggu turn kami, kita layan dulu Garden rhapsody lights & music show dekat Supertree Grove, show time pukul 7.45pm & 8.45pm.

ni la Garden Rhapsody lights & music show

Habis tengok show kami dinner dulu dekat Texas Chicken ada food court berdekatan area Supertree Grove ni. Teringin nak makan bento tapi was2 walaupun kat Singapore je tapi pastikan kedai korang makan ada sijil halal ye. Texas Chicken dalam ni ada cert halal so kami pilih untuk isi perut dekat Texas yang berada di hujung kanan food court. Selesai makan kami ke OCBC Skyway beratur tunggu turn untuk naik lif. Nasib baik sempat kalau terlambat 5 minit dah tutup line tak boleh beratur macam orang yang sampai lepas kami.

view dari atas OCBC skyview
View malam kat atas ni sangat cantik dengan lampu2 dari Supertree dan Marina bay sand. So bergambar sakan la Sis kat sini. Rugi la kalau tak amik gambar dengan background Hotel Marina bay sand yang gah tu kan. Dah habis round atas ni kita turun la balik untuk ke JB. Dari Marina bay ada train direct ke Woodlands so takyah tukar2. Tambang dalam SGD8 untuk 2 dewasa & 1 budak. Bagi yang x larat berdiri lama tu naik je tren kalau ada seat kosong cepat2 la duduk sebab banyak stesen. Time naik tren kosong tapi lepas stop 2-3 stesen penuh satu tren walau hari dah malam pon.

dalam tren dari Marina bay ke Woodlands

Ok turun dari tren cop dulu passport kat kastam then lalu jejantas untuk ke bus stop. Naik bas kene jalan jauh, kalau naik tren dekat je huhu.. then naik bas no. 160 make sure tanya dulu driver bus sebab no bas yang sama tapi ke 2 arah berbeza kami bayar cuma SGD3.20 untuk dewasa budak driver tak caj pon tapi time naik bas ke MRT Kranji masuk tadi budak pon kene bayar harga dewasa. Naik bas pon sekejap dah sampai JB. So berjalan ke JB sentral dan tunggu grab untuk bawak kami balik ke hotel. Total kami belanja sehari untuk public transport, makan dan minum SGD50 tak termasuk souvenir SGD10.

Popular posts from this blog